About

Foto:Bjørn Wad

Sunniva Rødland

Sunniva Rødland (b. 1977) is a classically trained Norwegian harpist. She is creative and innovative, with a broad repertoire. Rødland has to date premiered sixteen solo works, and she has had long-term collaborations with a number of composers, often as co-creator in the composition process. She has appeared as soloist at numerous festivals, including the World Harp Congress (Vancouver), AngelicA festival (Bologna), Ultima Contemporary Music Festival (Oslo), and Ilios (Harstad), and she has performed solo concerts with, among others, the Norwegian Wind Ensemble, the Norwegian Radio Orchestra, and Trondheim Symphony Orchestra. In 2015 Rødland completed a Ph.D. at the Norwegian Academy of Music under the auspices of its Artistic Research Fellowships Programme. In her project, “Let the Harp Sound!”, she researched the role of the harp in Norwegian contemporary music and offered new perspectives on the instrument. Rødland has done a number of innovative presentations using acoustic and electronic instruments, video, theatre, improvisation and installation. In addition to focusing on her solo projects, Rødland has freelanced as harpist for many years. Since the 1990s she has frequently been hired by Norwegian orchestras as an extra musician, and she has collaborated with ensembles and choirs throughout Norway. Rødland contributes to recordings of orchestras and sinfoniettas such as Ensemble Ernst, Oslo Sinfonietta and Bit20 Ensemble. She has also participated in a number of recordings with artists from other genres, for example, the jazz saxophonist Petter Wettre and pop artist Susanne Sundfør. Rødland’s previous solo releases are of Mark Adderley’s “All plans last only until the first shot — Live” (LabLabel 2016) and a DVD release of Simon Steen-Andersen’s “History of My Instrument” (Deutsche Musikrat 2019). Rødland studied harp with Willy Postma (Norwegian Academy of Music), Meinir Heulyn and Caryl Thomas (Royal Welsh College of Music and Drama).

Sunniva Rødland

Sunniva Rødland (f.1977) er en klassisk utdannet norsk harpist. Hun er kreativ og nyskapende, med et bredt repertoar. Rødland har til nå urfremført seksten soloverk og hatt langvarige samarbeid med en rekke komponister, ofte som medskaper i komposisjonsprosessene. Hun har vært solist på festivaler som The World Harp Congress (Vancouver), AngelicA festival (Bologna), Ultima (Oslo) og Ilios (Harstad), og fremført solokonserter med blant andre Det norske blåseensemble, KORK og Trondheim symfoniorkester. I 2015 fullførte Rødland sitt kunstneriske forskningsprosjekt (kunstnerisk PhD) ved musikkhøyskolen i regi av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Prosjektet «Let the Harp Sound!» utforsket harpens rolle i norsk samtidsmusikk, og ga nye innfallsvinkler til instrumentet. Rødland har presentert en rekke innovative prosjekter, med akustiske og elektroniske instrumenter, video, teater, improvisasjon og installasjon. I tillegg til å fokusere på sine soloprosjekter har Rødland frilanset som harpist i mange år. Siden 90-tallet har hun vært en hyppig innleid ekstramusiker i de norske orkestrene og hun har samarbeidet med ensembler og kor over hele landet. Rødland deltar på innspillinger med orkestre og sinfoniettaer som Ensemble Ernst, Oslo sinfonietta, Bit20 Ensemble. Hun har i tillegg gjort flere innspillinger med artister i andre sjangre, som jazzsaksofonisten Petter Wettre og popartisten Susanne Sundfør. Rødlands tidligere soloutgivelser er av Mark Adderleys «All plans last only until the first shot – Live» (LabLabel 2016) og en DVD utgivelse av Simon Steen-Andersens «History of My Instrument» (Deutsche Musikrat 2019). Rødland studerte harpe med Willy Postma (Norges musikkhøyskole), Meinir Heulyn og Caryl Thomas (Royal Welsh College of Music and Drama).